Personliga reflektioner

”Efter ett år med CBG är jag ännu mer övertygad om kraften och värdet som finns i en självorganiserande grupp. Jag är ännu mer övertygad om vikten av att få ett öppet mandat, ett stort förtroende och faktiska förutsättningar för att på så sätt kunna utforska, tänka och skapa något av värde. Jag tar med mig känslan av flow som uppstår när det inte finns några förutbestämda och fasta hierarkier. Hur ansvar, dragkraft, engagemang och idéer har flödat fram och tillbaka inom gruppen. Jag tar med mig en önskan, en vilja och en beslutsamhet  om att fortsätta jobba på ‘CBG-sätt'”

Åsa Jenslin


”Generositeten vi mötte, alla som gav av sin tid och delade med sig av sina perspektiv. Det överraskade mig. Jag tar med mig världens bästa nätverk och hoppas att det här med att samarbeta mellan lärosäten blir framtidens modell. Tillsammans kan vi göra massor! Den positiva energin i gruppen och möjligheten att få ägna mig åt mer djuplodande spörsmål än till vardags har gett mersmak! Som att vara student igen, fast klokare.”

Linda Thorn


”Den viktigaste lärdomen, eller insikten, för mig efter “CBG-året” är hur fantastiskt mycket man kan åstadkomma när man får vara med och bestämma – svårare än så är det inte. När man får bestämma över både innehållet i det man arbetar med (vad:et), men också formerna för arbetet (hur:et). Ur den känslan av makt över uppgiften kommer, a) ett gott resultat (ty man har gjort sitt bästa), och, b) ansvarstagande (vem ska annars göra jobbet, liksom).

Om man dessutom får göra detta i lagom stor grupp så upplever jag att den där känslan av egenmakt förhöjs, åtminstone i 5. Jag tar med mig den dådkraft och vilja att få saker att hända som vi redan från början fick till i gruppen – att vi så snabbt gick från ord till handling. Det gällde också när vi hamnade i svackor. När man själv får bestämma blir svackor bara gropar i vägen.

Men det där är ju på något slags meta-plan. Jag tycker verkligen att de grundade idéer vi kom på (ett interlibrary lab t.ex.), de metoder vi utforskade (design thinking bl.a.) och det tema vi leddes av (rörlighet) är saker som har möjlighet att förflytta gränserna för våra respektive verksamheter.”

Erik Stattin


”Jag är så glad att jag tog chansen! Det är så många delar i CBG-arbetet som har varit godartade, unika. Och som jag väldigt gärna skulle vilja blev lite mindre unika i framtiden: att arbeta i en grupp med total respekt och tilltro till det gemensamma arbetet, att ha utrymme att följa en tanke, ett spår, en kontakt och se vart den leder; att arbeta med något vi själva definierat som viktigt; öppenheten för nya saker, nya arbetssätt och tankar.

Men vad tar jag med mig – utanför gruppen? Känslan av konstruktivitet. Alltid. Som jag tror är ett resultat av det gemensamma arbetskontraktet och viljan att bidra och komma vidare. Och en alltigenom njutbar arbetsupplevelse, även i dipparna. Känslan av att det kan bli vad som helst. Av att vilja testa allt. Kraften i att själv få välja vad man vill jobba med. Och den arbetsglädje och ansvarskänsla som det för med sig. Är det så det är att forska?!”

Malin Essén


”Jag tar med mig känslan av att utforska, tänka, skratta och gråta i en helt självorganiserande grupp som kännetecknas av tillit, nyfikenhet och inte minst peppsporre! Vi är ett bevis på att summan är större än delarna, och det lever vidare även om året är slut. Det lever vidare i vår rapport, och de avtryck, samarbeten och förändringar som jag är övertygad om att den kommer att leda till i våra organisationer. Det lever vidare inom mig. Att arbeta tillsammans med Åsa, Erik, Linda och Malin har gjort mig till en modigare, frågvisare och handlingskraftigare person.
Det är nu det börjar.”

Kitte Dahrén

Lämna en kommentar